Njutbar klassiker

Klockan visade på halv ett på småtimmarna när jag lade bort boken. Jag hade just fått reda på att Gladan inte skulle gifta sig med handelsmannen Mr.Abbott, utan istället skulle hon först döpas till baptist av Pastor Jackson i St.Croix floden och några veckor senare ingå äktenskap med honom. Jag tror jag har runt 10 sidor kvar att läsa och jag ville avsluta boken igår natt, men jag blev helt enkelt för trött.

Boken jag talar om är naturligtvis ‘Invandrarna‘ av Vilhelm Moberg. Jag fick både den och ‘Utvandrarna‘ till födelsedagsgåva förra sommaren av faster när vi var hemma  i Jakobstad och  nu har jag alltså nästan läst ut den förstnämnda.

Jag tycker om Mobergs sätt att skriva och jag tycker att jag har lärt känna alla personerna i böckerna väldigt bra. När Björn och Benny skrev musikalen ‘Kristina från Duvemåla’ hade jag aldrig läst böckerna. Eftersom det var hit till Minnesota som personerna utvandrade, var det extra roligt att gå och höra på sångerna som uppfördes här i Minneapolis. De sjöngs på svenska förstås med översättning till engelskan i programbladet som delades ut. Jag hade redan CDna som mamma hade skickat som gåva åt mig, men det är ju klart att det var mycket roligare att höra dem uppföras live.

Nu när jag nästan har läst ut boken om svenskarna som utvandrade på 1850 talet känns det helt otroligt. Jag menar, de åkte iväg till ngt helt främmande för att söka lyckan med den vetskapen att de aldrig skulle få se sina nära och kära i livet igen. Bara en sådan sak! Jag har nu varit bosatt i Minnesota i hela 20 år och räknade ut förra sommaren att jag har varit hemma i Jakobstad hela 13 ggr sedan jag flyttade i slutet på 1993! Det är en hel del pengar i flygbiljetter det! 🙂

Jag har vant mig att träffa släkten där hemma vartannat år ungefär, dock kan jag nog inte tänka mig att aldrig flyga hem mer!

Något annat som ju är extra kul med ‘Invandrarna’ är att det utvandrande HIT! Jag har varit till Stillwater, som ligger precis bredvid St.Croix floden som också utgör en del av gränsen mellan staterna Wisconsin och Minnesota. Det är en trevlig, liten pittoresk stad och ett populär turistort. Maken jobbade faktiskt ett år som intre medicinare på sjukhuset i Stillwater, men sedan fick ha något slags ‘dille’ och beslöt att omskola sig inom läkarbanan och bli anestesiläkare istället. Alltså uteblev den halvt planerade flytten till Stillwater och vi flyttade västerut istället för österut!

Nu har det blitt kväller denna påsksöndag och jag skall så småningom gå och lägga mig. Jag skall läsa färdigt boken i kväll och sedan titta på bokhyllan och ta mig an annan bok på svenska, eftersom jag helst läser på modersmålet. Mamma skickade mig en bok till julklapp som såg intressant ut…

IMG_3820

 

2 reaktioner på ”Njutbar klassiker

    1. Ja verkligen en läsvärd serie. Klart, för mig känns det ju extra nära hemknutarna eftersom jag har utvandrat, fast jag hellre tänker på det som att ha ‘flyttat utomlands’… 🙂

      Gilla

Kommentera

