Sticky buns

Jag har redan en ny tradition så här i början på skolåret: att bjuda på något gott och hembakat åt barnen när de stiger av bussen på eftermiddagen.

Idag kändes det extra bra att bjuda på något eftersom Lillan hade en sådan jobbig morgon innan hon steg på bussen. Hon var trött, det var måndag morgon och hon hade ont i halsen och en ny förkylning på gång. Inte alls roligt att göra sig klar för skolan då.

Hur som helst, i lördags bakade jag min första sats av dessa amerikanska kanelbullar och blev så nöjd med resultatet, så jag ville prova på nytt.
Det allra lyxigaste var att jag gjorde degen i brödmaskinen, så den fick knåda på medan jag tog hand om tvätten, strök bordsdukar m.m

En timme senare var det då dags att göra bullorna. Precis på gammalt bekant vis kavlade jag ut degen, bredde på margarin, strösocker och kanel. Sedan rullade jag ihop längden, skar till bullorna och lade dem på jäsning.

Här ändrar däremot saker och ting. Bullorna läggs på jäsning i smält margarin med tillsatt farinsocker. Jag använde en ugnsfast glasform som jag smälte margarinet och farinsockret i först. Sedan lade jag i bullorna som behövde jäsa till dubbel storlek, precis spm på vanligt sätt.
Efter jäsningen gräddade jag dem och ut kom 13 vackert bruna bullar. Eftersom knäcken fanns på bottnet av bullorna stjälpte jag upp dem på ett serveringsfat och serverade dem varma åt hemvändande, trötta barn. Gissa om de blev glada!

Bullar klara för jäsning.

Nygräddade och varma ur ugnen…..

Sticky buns! Eller ‘kladdbullar’!

6 reaktioner på ”Sticky buns

    1. Hoppas de blev goda! Du kan också lägga pekannötter i margarinet blandat med farinsockret. I vår familj har vi nötallergier av alla de slag, så jag undviker alla slags nötter i min matlagning och bakning.

      Gilla

Kommentera

