Class room helpers

Den här veckan är det Makens och min tur att hjälpa till med sådant som Lillans lärare Mr.M kan tänkas behöva. Alla föräldrar turas om att ta en vecka på var och eftersom det fanns så många villiga händer, blev det endast en vecka detta skolår som vi behövde hjälpa till. Vi valde att hjälpa till med ngt som kunde göras hemma. Andra föräldrar väljer att åka till skolan under dagen och jobba med ngt projekt där.

Nästa vecka, när Halloween firas, skall eleverna tillverka grottor för fladdermöss. Till dessa behövs utskurna skolådor, vilka Maken och jag jobbade på i eftermiddags. Jag hade hämtat den jättelika påsen full med skolådor efter jobbet idag och ville få projektet gjort så snabbt som möjligt. Mr.M gav Maken och mig en hel vecka att få det gjort, men jag tyckte att det var bättre att få det gjort i dag så att det inte blir bortglömt. ( nu är det ju i och för sig ganska svårt att ignorera och glömma bort en jättelik, svart soppåse full med skolådor…)

Sagt och gjort, lådorna är nu skurna. De skall transporteras tillbaka till skolan och nästa vecka skall de undergå en total metamorfos till fladdermusgrottor. Det skall bli intressant att se Lillans grotta när den kommer hem så småningom…..

De blivande grottorna. Färdigskurna och klara för omvandling av ettorna…..

2 reaktioner på ”Class room helpers

  1. Intressant det här med att man förlitar sig på ”frivilliga” insatser från föräldrarna. Jag gillar idén att många deltar och hjälps åt på olika sätt. Hur fungerar det i praktiken? Deltar alla föräldrar? Är det möjligt att avstå och händer det i så fall? etc etc. Ursäkta min nyfikenhet. 😉

    Hoppas få se bilder på de färdiga grottorna så småningom. 🙂

    Gilla

    1. Jo, föräldrarna turas om att hjälpa till, men vanligen är uppgifterna lätta att utföra och kräver inte så mycket tid. För mig och Maken tror jag att det tog ca.30 min att skära lådorna som läraren ville ha dem. Eftersom det finns tillräckligt med elever på Lillans klass, har vi inga andra skolveckor med uppgifter detta år. De föräldrar som kan hjälpa till under dagen anmäler sig nog att göra det. Sådan är kulturen. Jag jobbar te.x inte på måndagar och har möjlighet att hjälpa till då.

      Liked by 1 person

Kommentera

