Jodå, den kom!

Vintern alltså! Rätt tyst under nattens timmar anlände det förutspådda ovädret med snö, snö och ännu mera snö.
Det var rätt lätt att få barnen ur sina sängar imorse eftersom jag käckt deklarerade: – Vintern kom i natt!

Speciellt Sonen satte sig käpprakt upp i sängen nästan med en gång, svingade sedan benen över kanten och gick fram till fönstret för att ta sig en titt.
– YES!, kom det glatt från honom innan han dök ner i sitt klädskåp för att hitta ngt lämpligt att sätta på sig denna vinterns första dag.

Skolbussarna var rätt så bra i tid ändå. Endast fem minuter senare kom de till de respektive hållplatserna.

Efter att alla barnen hade åkt iväg tog jag tag i skottningen. Jag ville inte starta snöslungan ännu så tidigt på morgonen, utan nöjde mig med spaden. Egentligen har jag inget emot alls att skotta snö. Bra motion är det ju också utan att man nu tänker så mycket på att man faktiskt motionerar.

Efter 25 minuter gav jag upp. Snön var full med vatten och väldigt tung. Snöfallet hade lättat just före jag började, men nu vräkte snön ner igen. Verkligen ingen ide’ att fortsätta med skottningen då. Lika bra att gå in och äta morgonmål!

Efter skolan ville Sonen naturligtvis ta hand om skottningen och använda snöslungan. Det är ju trots allt en maskin! Dessutom lovade jag honom i somras att han skulle få lite betalt om han skottade under vintern. Affärsman som han är, kom han ju förstås ihåg detta löfte! 😉

Efter att läxorna blev klara, nästan myllrade det av grannbarn ute på gårdarna. Pulkorna drogs fram och påpälsade barn, som man knappt kände igen, skrattade och skrek när de ven nerför backarna i området!

Eftersom snön vräkte ner sgs hela dagen, var vägarna i mycket dåligt skick och jag ringde till barnens pianolärare för att meddela att vi valde att stanna hemma ikväll, istället för att sitta i rusningstrafiken vem vet hur länge, så att barnen skulle få ha sina lektioner. Det tyckte pianoläraren var ett klokt beslut.

Med den påföljden att det blev en trevlig hemmakväll med mera lek i snön och tidig sängdags. God natt! 🙂

Vår hund Lilly tar det här med snöoväder med ro.

Sonen och snöslungan….

4 reaktioner på ”Jodå, den kom!

    1. Hoppas ni får behålla regent ett tag till. Så länge det inte fryser och blir glashalt på vägarna. Det är inte kul heller.
      Snön går väl an, åtminstone skänker den barnen stor glädje och då orkar jag med den också! 😉

      Gilla

Kommentera

