Hyllning till måndagar

– I love my Mondays!,  utropade jag via SMS till Maken i eftermiddags.

Anledningen till detta utrop är ju förstås att jag är ledig på måndgar. Jag spenderar dessa dagar med att sitta stilla och njuta i ett hörn av vårt hem och…

Ha! Knappast! jag är uppe med tuppen kl.06.15 som alltid på vardagarna. Barnen skall iväg till skolan och när de är i tryggt förvar på skolbussen går jag in igen och börjar på min måndag. Denna dag består vanligen av att tvätta kläder, springa runt med dammsugaren, eller som jag gjorde i morse, trycka på knappen till DammLIsa och låta henne ta hand om städningen, medan jag själv åker och julhandlar och storhandlar mat.  Pust och stön, det blev en dyr dag, men nu har vi åtminstone mat i huset och så fick jag några julklappar köpta också.

Och fast jag springer runt som en tok de flesta måndagarna då jag är ledig, så är detta inte uttröttande, utan snarare avkopplande eftersom jag samtidigt får rå om mig själv hela dagen.

Idag var det inte så roligt att springa mellan bil och affärer eftersom det ösregnade och vi har hittills slagit alla möjliga värmerekord för december. Idag blev det runt tio grader och efter en veckas varma temperaturer är nu all snö borta och det är mörkt, mulet och trist ute. Härligt med alla julljus som lyser då….

2 reaktioner på ”Hyllning till måndagar

Kommentera

