Skål med äkta Coca Cola!

Jag är och förblir en icke kaffedrickare. Har aldrig tyckt om smaken, inte ens med socker och/eller mjölk i det beska kaffet. Däremot tycker jag om doften av kaffe. Då jag växte upp och ännu till denna dag doftar hemmet där jag bodde som barn av kaffe. Doften betyder för mig hemtrevnad och familj.

Eftersom jag inte är kaffedrickare måste jag ju intaga mitt koffein på ett eller annat sätt. Måste ju hålla den där huvudvärken på avstånd! Alltså, anlitar jag Coca Colan istället.Vanligen är det Diet Coke som jag dricker, som egentligen är samma sak som Cocoa Cola Light hemma i Norden. Fast hemma i Norden och i Europa används helt vanligt socker och andra sötningsmedel för denna dryck. Socker som smakar naturligt och ger limsan ( läsk, för er som läser i Sverige. Limsa är ett finskt ord och har inlånats i finlandssvenskan för läsk.) en god smak. Här i USA används inte socker, utan ‘corn syrup’ som sötningsmedel i en hel massa mat, så också i olika sorters limsor och detta sötningsmedel ger inte alls samma smak som helt vanligt socker.

När vi tillbringade vår vecka i Arizona för två veckor sedan så frågade min Svägerska om jag ville smaka på en Coca Cola från Mexico. Jovisst, det går väl an tänkte jag och tog emot den gammaldags flaskan av henne. Gjord av glas, såg den ut som de klassiska Coca Cola flaskorna gjorde då jag var barn hemma i Jakobstad. Och inte bara med att flaskan såg ut som den skulle, limsan smakade som den skulle! Det vill säga, den var lika god som Coca Colan är där hemma och jag utbrast: -This is what Coke taste like in Europe!
– Really?, frågade min förvånade Svägerska.

Hela familjen tyckte mycket om denna nya limsa och vi sgs tömde Svägerskan förråd på den mexikanska Coca Colan. Eftersom hon är en av de snällaste människor som jag träffat, störde det henne inte det minsta och hon var bara glad över att alla tyckte att limsan var så god.

Nu efter hemkomsten tillbaka till Minnesota, har Maken åkt till samma affär som finns i Arizona och köpt hem denna magiskt goda mexikanska Coca Cola åt oss. Mums! Och dessutom håller den huvudvärken borta… 😉

Skål i riktig Coca Cola!

2 reaktioner på ”Skål med äkta Coca Cola!

Kommentera

