Äta mindre, motionera mera!

Men det är ju så svårt och mat är så gott och nu måste jag verkligen få tvätten gjord och dammsugningen ligger efter och badrummen behöver städas och, och…

Jag försöker ta tag i saken igen efter att ha gått upp nästan alla de där 10 kilona som jag gick ner för två år sedan. Suck, pust och stön! Varför är det så lätt att gå upp i vikt, men så svårt att gå ner i vikt och sedan hålla den där drömvikten där den borde hållas. Hur gör man?! Vad har ni för knep? Speciellt kvinnor! Karlarna verkar bara titta på vågen och så går den där nålen ner med flera 100 gram på en gång!

Nu har jag alltså börjat banta igen och vi får se om jag lyckas lika bra den här gången som jag gjorde för två år sedan. Jag gick på löparbanan inomhus i gymet medan Sonen hade simning ikväll och gick 5 km i rask takt. Vackert så, tyckte jag. Jag tycker om att gå, har alltid tyckt om att gå och cykla, men att springa, ja, se där blir det inte alls bra! Jag flåsar och har mig och verkar inte alls få den där andningen under kontroll och sedan blir benen bara som gelé. Och så börjar jag gå igen efter att ha psrungit inte ens 100 m. Under skoltiden var jag absolut en av de långsammaste eleverna under friidrotten och jag avskydde denna sport. Man tycker ju att jag som har en papa som är maratonlöpare, en mamma som alltid har motionerat och gått på ‘jumppa’ och en syster som tränar med f.d världsmästare och har muskler som till och med syns riktigt bra på bilder på Facebook ( det ni?!), borde ju kunna springa, men icke. Fast promenader räknas ju också som motion eller hur? Målet är ju inte att bli världsmästare i ngn sport, utan att motionera för husbehov och helst också gå ner i vikt. Fem kilo lättare än den där drömvikten jag uppnådde för två år sedan skulle då vara målet, men vi får se om jag lyckas.

I skrivande stund sitter jag här och lyssnar på min kurrande mage och tycker verkligen inte att jag vill gå ner till köket och ta mig en morot! Jag har i och för sig inget alls emot morötter, men ost och kex eller en smörgås fyller ju magen så mycket snabbare och är så mycket godare då den där magen är tom! Förslag mottages gärna till följande:
– Vad är era bästa bantningstips?
– Hur håller ni vikten nere när målet äntligen är nått?
– Vilka motionsformer föredrar ni?
– Vad är det bästa och snabbaste sättet att lära kroppen springa, andningen, stegen osv?

Löparbanan vid gymet där jag avverkade runt 3 amerikanska mil ikväll eller ca. 5 km. Den går runt gymnsatiksalen uppe vid taket och när korgbollsträningarna är i full gång, som de var ikväll, kan det bli rätt högljutt måste jag säga!

10 reaktioner på ”Äta mindre, motionera mera!

  1. Monica

    Ja du det där dilemmat har jag å! Vågen går så lätt upp och så är det så svårt att få den att gå ner. Jag har nu efter nyår tagit tag i motionerandet igen. Spinnar 2 gånger per vecka. Utöver det så försöker jag komma mig ut och gå nån dag per vecka. Dessutom går jag en hel del på jobbet. så jag inbillar mig att det skall räcka i motionsväg.
    Så försöker jag tänka på vad jag stoppar i mig. Jag som älskar godsaker så försöker att stoppa i mig bara lite godis och endast under helgen. Bulla och kex äter jag för det mesta då jag är nånstans, inte mycket här hemma.

    Detta eviga dilemma…

    Gilla

  2. mamma

    Tjäna!

    Drick ett eller två glas vatten strax innan du skall äta, då är magen redan lite mätt. Tag endast en portion av allt. 3000 steg per dag lär räcka för att hålla konditionen något så när. Jag går runt via Tunvägen, Baggholmsvägen Fogdevägen och hem c. 3000 steg. Rosa och jag gick alltid samma länk nästan varje dag, men nu försöker jag gå samma rutt i mån av möjlighet.
    Fortsätt med egna metoder som du trivs med!

    Hälsningar, mamma

    Gilla

  3. Monica

    Jo man får försöka med alla knep och se vad som passar en bäst själv.

    Annars till en helt annan sak.
    Hur är vädret i Arizona (Grand Canyon) i början på juni? Är det för varmt att åka dit och se? Funderar fram och tillbaka på om man sommaren 2016 sku åka runt Los Angeles – Grand Canyon… Tänkte eftersom du känner bra till Arizona så kanske du kunde hjälpa oss… 🙂

    Gilla

Kommentera

