Nytt recept

Det är vanligtvis jag som kokar mat. Maken kan klara sig hur bra som helst i köket, men eftersom det är jag som jobbar mera normala tider och är hemma tidigare än honom, blir våra roller väldigt traditionella.
Då jag är den som står mest i köket, blir det lätt att det blir samma lunk. På vardagarna är det snabbkokat som gäller pga att vi skall iväg till barnens olika kvällsaktiviteter. Det är burksoppa, tacos, stekta ägg, fajitas, Szechuan kyckling osv. Det skall gå snabbt och vara lättlagat.
Ikväll beslöt jag mig för att pröva ett nytt recept. Panerade kycklingbröst. Inga märkvärdigheter, men jag använde inte skorpsmulor, utan panerade, krossade lökringar. Eftersom det är rätt mycket salt i dessa färdigköpta lökringar, tillsatte jag endast lite peppar.
Jag svängde kycklingen i ett uppvispat ägg och sedan ner i lökringarna. In i ugnen på en halv timme och voilà, middag! Smalmat också eftersom det var kyckling och inte nötkött, trots att paneringen naturligtvis bidrog med en del extra kalorier.
Till kycklingen serverade jag kluven potatis som jag hade stekt i ugnen och sedan en sallad bestående av rårivna morötter blandade med ananasbitar ( konserverade)och så också kokta ärter.
Mums! Hela familjen tyckte om det nya receptet och jag var nöjd. Den maträtten blir det igen! 🙂

Panerade i krossade lökringar är kycklingbrösten klara att sättas i ugnen.

2 reaktioner på ”Nytt recept

Kommentera

