En annorlunda Fastlagstisdag

Fastlagstisdagen firas i vissa kretsar här, i andra inte. Jag har aldrig firat denna dag här på andra sidan Potten. Dock är askonsdagen en viktig dag i kyrkorna och markerar början på fastan.

Då jag var liten firade vi alltid fastlagstisdagen hos fammo och faffas. Traditionsenligt med ärtsoppa och pannkaka. Sedan bar det nästan alltid av till Vestersundsby och pulkan som sköts fram av en massa pappor/karlar som höll i trästången i mitten och pulkan åkte runt och runt och runt tills alla vi barn skrattade och skrek! Brasa tändes ofta också och på senare år tycker jag mig minnas snöskotrarna som brummade i bakgrunden och drog glada barn på slädar efter sig…
Fastlagsbulle skulle ätas också, med mandelmassa, som än till denna dag, smakar som lim enligt mig! Usch! Jag kommer ihåg att jag alltid bad mamma om en UTAN denna hemska massa!

Något annat som hör denna dag och barndomen till är hemkokt knäck i pappersstrutar gjorda av bakplåtspapper. Mamma kokade alltid knäcken och sedan fick jag och min syster tillverka strutarna och sticka dem i en blå badbunke fylld med snö. Sedan hälldes den heta knäcken i strutarna och kallnade fort där de stod i snön. Gott blev det!

Dock spenderades denna fastlagstisdag år 2015 helt annorlunda! Ingen ärtsoppa, ingen pannkaka och definitivt ingen fastlasgsbulle med eller utan mandelmassa. Dottern var inbjuden till en middag ordnad av ungdomarna vid en kyrka dit en av henens goda kompisar hör. Vi hade köpt två biljetter förra veckan och vi fick njuta an en riktigt trevlig middag med läckerheter från delstaten Mississippi. Till förrätt serverades ris, bönor och jambalaya och till efterrätt blev det amerikansk persikopaj. Jambalayan som är g jord på en tomatbaserad sås och innehåller lök, paprika, kyckling, korv och räkor var riktigt god, men en aningen för starkt kryddad för Dottern, som inte är förtjust i starkt kryddad mat. Själv tyckte jag den var riktigt god. Dock var jag inte så förtjust i pajen, vilken var lite väl söt och kladdig för min smak. Här tyckte Dottern dock helt tvärtom att denna var mycket god.
Pengarna från biljettintäkterna gick till ungdomarnas missionsresa till delsaten Mississippi, som de kommer att göra under vårlovet i slutet på mars/början på april. Musik bjöds vi på också. Flera duktiga ungdomar som spelade och sjöng under middagen.

Inte en helt tradtionsenlig faslagstisdag, men en mycket trevlig sådan i alla fall!

Kommentera

