Knäck

Jag hade bestämt mig för att återuppliva fastlagstisdagens barndomsminne, knäck. Visserligen en vecka för sent, men i alla fall. Kanske det blir fastlagsbullar till helgen, vi får se…
När jag befann mig i mataffären i lördags åkte grädden ner i kundvagnen för detta knäckkokande som skulle gå av stapeln under helgen.

Igår söndag, lade jag alltså igång. När vi var små hällde mamma den nykokta, heta knäcken ner i små prydliga pappersstrutar som jag och min syster hade stuckit ner i den inhämtade snön. Ofta användes vårt gamla, blåa ( lilla) badkar att hämta snö i. När knäcken väl var nerhälld i strutarna måste vi vänta på att den skulle kallna och stelna innan vi smaka och fast det nog inte var så många minuter, kändes det ibland som en hel evighet när man var snål!

Jag provade på att göra nätta, små pappersstrutar igår innan jag lade igång med kokandet…Ha! Den där konstnären i mig existerar inte! Alltså finns inte ngt handlag med något struttillverkande heller! Det fick bli pappersformar istället och det visade sig gå riktigt bra det med, ävenom knäcken fastande något fruktansvärt i pappret och eftersom jag inte hade några små pappersormar, blev det jättestora knäckkarameller!

Något som däremot lyckades var smaken och konsistensen! De smakar rätt! Precis som de gjorde när vi var små och lika sega är de också. Man måste akta plomberna i tänderna minsann! I och med att dessa blev så stora, så räcker det bra med en karamell i gången, så kanske det var en bra grej i alla fall?! 🙂

Jätteknäck i pappersformar

2 reaktioner på ”Knäck

  1. Monica

    Knäck är så gott. Å dessa mega knäck ser ljuvliga ut! Men dock gjorde jag inga i år till fastlagstisdagen. Men kanske jag gör dem till vappen istället. Går att äta året runt. 🙂

    Gilla

Kommentera

