Måndag med bilbekymmer

Ja, så här såg det ut vid Makens sjukhus i förmiddags. Bogserbilen kom för att bogsera bort hans bil från parkeringen. Maken hade just avverkat ett 24 timmars pass igår söndag och hade alltså behövt lämna bilen utomhus lika länge i den grymma kylan. Dagen var kall, natten ännu kallare. Han skickade mig ett SMS imorse och meddelade att bilen inte startade. Barnen hade just åkt iväg till sina respektive skolor och eftersom det var min lediga veckodag idag, sprang jag fortfarande omkring i pyjamas här hemma! Det var bara att packa ner kablarna i min bil och sedan åka iväg till sjukhuset för att se om vi kunde få igång motorn på detta sätt, i pyjamas och allt!
Mössan drog jag långt ner över öronen, det var ju i alla fall -25 grader, så ingen behövde se mitt smutsiga, okammade hår! Fram till sjukhuset kom jag med min bil hur bra som helst. Vägarna var i gott skick och jag åkte mot rusningstrafiken istället för med den, så det gick rätt snabbt för mig att komma Maken till undsättning i alla fall.
Vi kopplade kablarna till de båda bilarna och satte igång. En halv timme senare hade Makens bil fortfarande inte startat och vi gav upp. Vi åkte hem i min bil och Maken ringde efter bogsering till bilverkstaden. Han hade, tack och lov, fått sova några timmar under dejournatten, så fast han var trött, orkade han rätt bra i alla fall.
Sedan var det bara för honom att dusch, klä om och åka tillbaka till sjukhuset för att möta bogserbilen.

Till all lycka hade bilverkstaden en bil till uthyrning, så medan jag satt och pratade med mamma hemma i Jakobstad kom han hem i lånad bil.
Efter denna förmiddag slog vi slag i saken och gick ut på lunch. Det blev en italiensk restaurang den här gången och vi beställde båda lunchportioner . Jag beslöt mig för en grekisk sallad och en halv smörgås. Salladen visade sig vara utsökt och likaså var smörgåsen. Maken tog en lunchpizza och en skål med soppa.

Efter denna trevliga lunch åkte vi tillbaka till bilverkstaden för att hämta min bil. Maken har
liksom inte riktigt lyckats lära sig tekniken att köra två bilar på en gång och tills han lär sig det, lär vi båda få åka och hämta bilarna när situationer likt dessa uppstår. 😉

När vi väl hade två bilar igen fortsatte jag direkt till mataffären för lite flera varor, medan Maken åkte hem för en välförtjänt tupplur innan barnen kom hem från skolan. Vilken måndag det blev!

2 reaktioner på ”Måndag med bilbekymmer

Kommentera

