Normalt resultat

Jag drog en lättnadens  suck när brevet kom från måndagens mammografiundersökning. Pust, allt är normalt. Inget annat hade jag ju väntat mig heller, men visst är det skönt att se det där lilla ordet i print. Speciellt efter biopsin som gjordes för lite över ett år sedan. Då vat ju allt normalt också, men läkaren ville ta sig en närmare titt på en knut som jag hade hittat i vänstra bröstet. Sagda knut finns ju förstås kvar, nu markerad med en liten markör och allt, så att den skall synas extra bra på röntgenplåtarna, men fortfarande är det alltså en helt ofarlig litenknut.

Nu är det alltså ett år då igen innan jag behöver gå på nästa mammografiundersökning och det är ju bra det. Fast egentligen vet jag inte om själva mammografin stör mig särskilt i ryggen. Damen som tog bilderna i måndags var kunnig, rakt på sak och hanterade brösten som om hon hanterade en arm. Inget att oroa sig för tyckte hon och tog bilderna som hon behövde. Sådana kvinor är helt fantastiska att ha att göra med under dessa omständigheter. Raka rör liksom!

Så, nu får jag alltså fortsätta som vanligt och ser fram emot påskfirandet. Denna Långfredag skall jag nämligen ut och handla tyger med Dottern och Svärmor! Alla affärer är öppna som vanligt, men brukar stänga vid 18 tiden, då kyrkorna håller sina Långfredagsgudstjänster. Eftersom det blev kyrkobesök igår kväll på Skärtorsdagen, tror jag faktiskt att vi skippar gudstjänsten ikväll, fast det nog är en viktig sådan….

3 reaktioner på ”Normalt resultat

  1. Monica

    Underbart!
    Vi följs lite åt du och jag.
    För några månader sen var även jag på en ”efter kontroll” av samma art. Även den röntgenläkaren sa att allt är BRA! Å vilken lättnad det är att få höra det där positiva beskedet! Är så glad för din skull! Vi fortsätter så!

    Gilla

Kommentera

