Hittade en bok

image

Jag städade Makens och mitt sovrum tidigare i veckan och hittade denna bok som min mamma hade skickat till min make när han blev utexaminerad läkare. Boken heter ‘Handen på hjärtat’ och  är  skriven av en finlandssvensk läkare, Fredrik Rejman. Maken min har inte läst den, jag tror faktiskt att den skulle vara en aning svår för honom, trots att hans svenska vid det här laget är mycket bra. Det som är svårare är att läkarutbildningen hemma i Finland skiljer sig nämnvärt från läkarutbildningen i USA, och jag tror det skulle göra det svårare för honom att förstå boken. Dock verkar det som om att underläkarna i Finland också enkelt jobbar 80 timmar/vecka, precis som här, vilket faktiskt förvånade mig. Trodde att den finländska arbetsveckan inte får gå över 35 timmar eller ngt i den stilen.

Dock utbilade sig Rejman på 50 talet i Helsingfors, så det kan ju hända att tiderna  och antalet tillåtna arbetstimmar per vecka har ändrat ganska mycket sedan dess.

Dock är boken väldigt intressant och ger  en bra inblick i ett läkarlivets bana.  Gissar att denna bok inte skulle var fullt så intressant om jag inte var läkarfru! 😉

2 reaktioner på ”Hittade en bok

  1. Nu måste jag vara nyfiken och fråga om ni pratar svenska hemma? 80 h i veckan låter väldigt mycket. Jag känner faktiskt inte till hur mycket läkarna här i landet jobbar. De styrs under andra regler än sjukskötarna och jag vet inte hur jourandet räknas. Men många timmar är det allt. Puh!

    Gilla

    1. Jodå, vi pratar endast svenska hemma. åra barn är helt tvåspråkiga och min man har lärt sig svenska riktigt bra. han låter som om han kommer från Hfors! Jodå, som underläkare jobbade Maken enkelt 80h/vecka, nu som läkare med ordinarie tjänst, jobbar han runt 50 till 60h/vecka, vilket är mycket vanligt här.

      Gilla

Kommentera

