Veckända med helknasigt väder

Jag kollade vädret på mobilen när jag slog up mina blå imorse. Tittade lite slött på skärmen, för att veta vad jag behövde lägga på mig idag.

‘Heavy snow’, stod det. Jaha, ja, ok, då behöver man ju vinterstövlar och varma kläder. Men vänta det är ju april?! VAD stod det egentligen? Jag tog fram mobilen igen och gick till väderappen. Visst vare jag trött, morgonmänniska är jag inte och kl.6 är inte min favorittid på dygnet. Jag kollade igen, jadå, det hade utlovats snö hela förmiddagen och snötäcket som skulle lämna  på marken för en kort stund skulle faktiskt bli någon cm tjockt. När jag sedan läste lite lägre ner stod det dock att den högsta dagstemperaturen skulle land på 50 grader Fahrenheit idag, vilket för oss normala människor, som använder Celsius, betyder +10 grader.  😉

Alla som har upplevt snö vet ju att denna inte kommer att hålla sig på marken länge i sådan härlig vårvärme, så jag gissade att inte denna utlovade prognos skull hålla i sig precis.

Det var mycket på gång den här veckan på jobbet. Denna fredag var inget undantag och jag var mitt uppe i ngt när en av mina jobbarkompsiar ropade åt mig:

-Johanna, check out the heavy snow fallling! The forecast was right!

Jag tittade snabbt ut genom fönstret och hakan föll säkert halvvägs till golvvet, för visst snöade det… ordentligt! De vita, stora julkortsflingorna dalade ner till marken och bilade ett vackert julkort ute… i april! Nu är det ju nog rätt så vanligt med snöväder i april. I april 2000, när jag var höggravid med Dottern snöade det två ggr och sedan den dagen då Dottern äntligen behagade anlända, efter 41 veckor  var det 35 grader varmt! Tvära kast i denna månad alltså.

Likaså idag, dock inte fullt så tvära kast. Efter ungefär en timmes ihärdigt snöande imorse, kom solen fram och började värma upp denna kyliga morgon och vid 13 tiden när vi tog ut barnen på rast var det alltså tio grader på värmen, snön var bortsmulten och vårsolen nästan gassade ner på oss ute i lekparken. Helt otroligt väder denna dag!

Kommentera

