Läxor

Som dagistant, pedagog, förskollärare (  all samma yrke, men kärt barn barn har ju många namn) har jag läxor var tredje vecka. Det gäller alltså att planera veckans aktiviteter för småttignarna. Vi är tre ‘tanter’ som jobbar med de lite äldre barnen och turas alltså om att hålla i trådarna. Denn måndag har allt så varit rätt fylld av arbet, trtos att jag egentligen har ledigt. En hel del planeringa hade jag fått till stånd förra veckan, eftersom jag gillar att vara förberedd och itne behöva göra altl på en gång.

Då man jobbar med småtingar, behövs de modell lera, eller trolldeg, som vi kallade hemma när mamma gjorde denna saltiga deg åt oss flickor ( syrran och mig)  att leka med.

Idag har jag alltså bl.a gjort troll deg. Mina arbetskamarater och jag turas om att koka denna deg och den blir faktiskt riktigt bra. Barnen älskar att leka med den och vi tar fram olika plastknivar, kavlar,

kakformar etc. för dem att använda i degen. Denna deg som jag och Lillasyster kokade ihop idag är skirt grön och har faktiskt ett litet annat ändamål än det vanliga. Vi skall nämligen tillbrigna veckan med att lära oss om fåglar och tanken är att barnen skall skapa fågelbon av denna deg. Det skal bli inressant hur att se hur dessa fågelbon blir.

Vi skall också diskutera olika slags fågkar, vad fåglar äter, var/hur de bor, hur fåglar föds, vilka slags fåglar det finns, etc, etc. Under musikstunden skall vi dansa till ‘Fågeldansen’.

Vi har siktet inställt på en fågelrik vecka alltså!

Modell leran klar att bli omvandlad till små, söta fågelbon...
Modell leran klar att bli omvandlad till små, söta fågelbon…

 

2 reaktioner på ”Läxor

  1. Trevligt att hitta din blogg som jag läste ibland på bloggen.fi för några år sedan. Såg att du skrev ett inlägg där i går, tänkte kommentera men det gick inte fram tror jag. Vi bor 10 km från J:stad.

    Liked by 1 person

    1. Hej! Jo, din kommentar kom nog fram på Bloggen.fi, men den syns inte förrän jag godkänner den. et är så rolgit och inressant att läsa och följa bloggar, speciellt sådan som kommer från hemtrakterna. Tack för att du följer min! 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

