Medusin: att ta eller inte ta?

Jag har drabbats av en ordentlig förkylning med ont i halsen och en rejäl bihåleinflammation. Jag gissar att detta virus har kommit hemifrån via e posten eftersom mamma också har samma sak just nu! 😉

Senaste natt var jag uppe mellan kl.01.00 och 02.00 pga att det gjorde så ont i halsen. Jag lyckades svälja två tabletter panadol och sedan låg jag och väntade på att dessa mirakelpiller skulle sätta igång och göra sin verkan.

Arbetar gör jag som vanligt. Ingen ide att stanna hemma eftersom jag inte har ngn feber och jobbet lockar som vanligt. In slängs 2 x 2 tabletter Burana ( Ibuprofen) och sedan stegar jag in i bilen och kör iväg för min fem timmars arbetsdag. Dock kan jag känna att jag inte är helt frisk till 100 % när jag kommer hem eftersom jag är rätt mycket tröttare än vanligt. Här finns oftast inga sjukdagar och sådant, så det är lika bra att jobba på då.

Fast nu skulle detta inlägg inte handla om min hälsa, utan snarare om medusiner, som Pippi Långstrump säger. Jag hade nämligen en sådan förfrågan: tar ni, kära läsare, mediciner när det behövs? Alltså när en förkylning härjar  eller om en ordentlig huvudvärk slår till?

Själv brukade jag ( för länge sedan. Innan maken var färdigutbildad och jobbade som läkare!) aldrig någronsin ta mediciner. Hade jag huvudvärk så lade jag mig i ett mörkt rum och vilade en stund. Då en förkylning slog till genomlevde jag denna helt utan någon som helst hjälp från hostmediciner, Panadol o.dyl.

Nu är det dock annat ljud i skällan. Jag  är numera gift med en läkare som kan det här med mediciner. Han tycker alltså att det är helt idiotiskt att gå omkring och känna sig dålig när det finns bra receptria mediciner att ta. Så, nu lider jag inte igenom huvudvärk längre, utan tar snällt ngn värktablett. Under fökylningsdagar blir det vanligen ngn hostemdicin på dagen eller till kvällen, beroende på när jag hostar som mest.

Hur gör ni som läser? Genomlider ni martyraktigt eller tar ni ngn underlättande medusin?

Megarburkar med Burana som Maken köpte för att ta med till jobbet för sig och själv och jobbarkompisarna.
Megarburkar med Burana som Maken köpte för att ta med till jobbet för sig och själv och jobbarkompisarna.

 

3 reaktioner på ”Medusin: att ta eller inte ta?

  1. Jag är nog martyren för det mesta, men det beror givetvis på hur sjuk jag är. Om jag är så sjuk att jag inte längre orkar fungera (typ om huvudvärken är så allvarlig att huvudet fortsätter bulta fast jag ligger ner) då tar jag givetvis värkmedicin. Men för lite förkylningssymptom och lite ont i huvudet, nej, då väntar jag oftast ut det eller går och lägger mig lite tidigare. Krya på dig!

    Gilla

    1. Du verkar ha lite samma inställning som jag. Försöker först att klara dig utan medcin, men om det inte går slänger du in en. Klokt tycker jag, så länge det här med medicin inte går till överdrift.
      tack, jag måre redan bättre. Det brukar ju ta en vecka ungefär och det har det nu gått.:)

      Gilla

Kommentera

