Tonårskocken

image

 

Medan jag och Lillasyster var på besök på lägret på eftermiddagen, lade jag Dottern i arbet att fixa middagen till  kvällen. Jag kokade pastan innan vi åkte och sedan var det bara för dottern at skära grönsaker och blanda ihop alla ingedienser efter mammans anvisningar.

Det blev gott! Nej, det blev riktigt gott! Kokt pasta, färdigt tärnade skinkbitar köpta i påse . Gurka, tomat, en halv paprika, lök, oliver, salt, pepepar och sedan blandades allt  med en vit salladsressing, s.k Ranch dressing. Dottern var nöjd, mamman var nöjd och likaså resten av familjen! Det är lyxigt att kunna sätta äldre barn i arbete och dessutom lär de ju sig ngt nytt också! 😉

2 reaktioner på ”Tonårskocken

  1. Jag håller helt med! I sommar har jag faktiskt försökt ha med barnen i hushållsarbetet. Annars är jag den som hellre gör allting själv för att det går så mycket snabbare. Men jag tror faktiskt att jag inte ljuger när jag säger att barnen också tyckt det har varit roligt. Snabbt går det också när man gör saker tillsammans. Som kvällen innan Jacobs konfirmation – Jacob diskade, Jörri hackade sallad, Ellen hackade gurka, Linnea gjorde cheesecake och jag dekorerade tårtorna 😊 Speciellt Ellen var jättestolt nästa dag när hon fick berätta att det var hon som hade hackat gurkan gästerna satt och åt. 😊

    Gilla

    1. Ja, jag håller med. Oftast är det enklast att göra det mesta själv, men samtidigt är det ju så nyttigt för barnen att vara med och lära sig ett och annat också. Dock är det inte alltid som tålamodet finns…

      Gilla

Kommentera

