Ute på vägarna igen…

Dottern  är försiktig av sig till naturen och kör lugnt och fint. Lite hackigt ännu när det kommer till bromasandet. Bromspedalen i Makens bil är lite ‘touch n’ go’  om man så säger och det kan nog ta en liten tid innan Dottern vänjer sig vid den.

Efter kvällens middag åkte vi ut en liten stund igen. Den här gången märktes det att Dottern kände sig tryggare bakom ratten och var inte lika nervös. Hon behöver ha 15 h med körning under bältet innan hennes första officiella körlektion med en intruktör, så nu gäller det då att öva. Tanken är väl att instruktörerna  inte skall behöva oroa sig för att lära ungdomarna var ngt så enkelt som pedalerna finns, kan jag tänka mig.

Efter middagen bad jag Dottern åka till den närliggande parken och bad henne svänga in på parkeringen. Vi övade att backa upp och köra framåt och sedan pakerkade hon bilen också. Det tog ett par försök innan hon fick den parkerad rakt mellan strecken i parkeringsrutan, men det gick inte alls så dumt för att vara första gången!

image

Detta ökade ju igen självförtroendet och en glad Dotter  ville fortsätta med lite mera övning. Sagt och gjort. Vi ‘firrade’ runt lite mera på vägarna runt vårat hem och sedan fick det vara färdigövat för idag.

Imorgon, lördag, är det Makens tur att åka ut och öva med henne….

4 reaktioner på ”Ute på vägarna igen…

  1. Jag är glad att vår kille ännu måste vänta några år. Denna mamma är nog för orolig för att släppa ut honom på vägarna. Mopedkörkortet är alldeles tillräckligt för mig. 😊 Kör försiktigt!

    Gilla

    1. Jo, jag håller helt med dig. Jag tyckte länge att 16 var alldeles för ung också, men eftersom man är så beroende av bilen här och distanserna ofta är så långa, är bilen ett måste, alltså får ungdomarna körkort snabbare. Man lär ju sig att ta seden dit man kommer…

      Liked by 1 person

      1. Så är det. Skulle 16 vara åldersgräns för körkort här i landet skulle säkert också jag se det som helt naturligt. Hos oss skulle vi verkligen behöva en chaufför till så ur det perspektivet skulle det vara toppen. Lycka till och trygga färder ute i trafiken till er dotter !

        Gilla

Kommentera

