Utmanande läsning

image

Boken heter ‘Crossroads‘ och är skriven av författaren William Paul Young. Jag har också läst hans första  bok, the Shack, eller Ödehuset, som den heter på svenska. Båda bökerna hadlar om vad som kan tänkas hända  efter döden, vem vi träffar, hur det kanske ser ut osv, osv. Båda böckerna är djupa och jag behöver vara på rätt humör för att orka med all koncentration som behövs!

Dock är det intressant att tänka sig in i de olka situationerna som författaren beskriver. Han tar dessutom allt jag kan och har lärt mig om kristendomen och svänger ut och in  på allting liksom. Till exempel: hur kan man INTE tro på hela passionshistorien med Jesu  tillfångatagande,tortyr, död och uppståndelse eftersom ingen annan har gått igenom ngt sådant, så då måste det hela ju vara sant. Och tänk om vi efter att vi dör, eller ligger för döden kommer till ett slags land eller lansdskap som skall föreställa våra egna inre hjärtan och tankar och innan vi får gå vidare, behöver vi reda upp allting.

Mycket intressant att tänka på och bearbeta minsann. Inte ngt som författaren har några svar på eftersom han också är högst levande, men det som fascinerar mig är alltså hans sätt att tänka och vända ut och in på allt som jag hittills lärt mig om min egen tro och om kristendomen. Nyttigt och hälsosamt att tänka på saker ur andra perspektiv ibland. Böckerna rekommenderas varmt om du känner för lite egna utmaningar!

2 reaktioner på ”Utmanande läsning

Kommentera

