Glädjen över dammen…

… på bakgården som vi delar med grannarna är ngt grumlad i slutet på augusti och september. Detta beror på dessa:

image

Dessa blommor kallas ‘ragweed’ på engelska och när jag sökte upp dem på wikipedia för att få det svenska namnet, tillhör  de familjen Ambrosia. De tillhör det nordamerikanska växtrriket, men har också planterats i Europa. De utlöser en hel massa  pollen,vilket i sin tur betyder att vi är många som är allergiska mot dem. Jag har drababts av denna allergi sedan vi flyttade hit och den första hösten hade jag ingen aning om varför jag var förkyld så många veckor på sensommaren. Nu har jag listat ut att denna s.k förkylning inte alls  är ngn förkylning, att medusin hjälper och att allt detta snorande och sniffande kommer att vara över i slutet på september , eller lite tidigre. Det är bra. Det kan jag leva med! 🙂

Kommentera

