Lugnt och tyst

image

Det är lugnt och tyst i hsuet. Gästerna  har åkt hem, barnen sussar i sina sängar och Maken och jag sitter framför varsin skärm. Ljusen är tända, det är höstnatt ute, riktigt kyligt faktiskt och vi sitter inne i värmen.

Dottern har haft 11 stycken av sina näsrmaste vänner på besök ikväll! Det var en del av den gruppen som åkte til Mexiko tidigare i sommar och nu håller de täta kontakter och SMSar varandra stup i kvarten ( eller i minuten!) och träffas så ofta det bara går.

Nu har ju alla börjat skolan denna vecka, så jag gissr att träffarna blir lite mera sällan.

Det var en höljudd, hungrig och glad grupp som anlände mellan kl.18 och 19 för pizzan som vi hade dukat fram. Till Dotterns förtret hae jag naturligtvis också hastigt och lustigt svängt ihop en sallad och satt fram flera olika slags dressingar.

Efter  all pizzan var slut förvann salladen också! Dottern blev en aning förvånad tror jag, eftersom hon själv inte är ngn grönsaksvän, men äter dem för att hon inte har ngt val med denna mamman!

Medan hela det högljudda, väluppfostrade och artiga gänget gick ner till vardagsrummet och spelade Mario Kart på Wii, slog jag till och bakade chokladrutor  åt ungdomarna. Nu låter ju detta väldigt ambitiöst, men så farligt var det inte. Jag hade nämligen färdig köpissmet i låda som jag sedan endast blandade olja, ägg och vatten i,  rörde ihop och hällde i smord form. Lätt som en plätt!

Chokladrutorna upskattades verkligen och ännu lite senare  severade jag popcorn och då blev det ännu mera högljudda tacksägelser.

Klockan 22 slutade festen och ungdomarna åkte hem. Flera av dem är 16 år och har egna bilar och körkort, så kändes lite underligt att inte ha föräldrarna att komam och hämta dem!

Och nu sitter vi alltså här, Maken och jag. I lugnet, tystnaden och i skenet av lågorna från de tända ljusen. man  kan ha det sämre en helt vanlig fredagskväll… (eller egentligen natt eftersom det i skrivande stund är 23.30…)

image

Skohögen under festligheterna…

Kommentera

