Måndagsutflykt

Maken njuter av en semestervecka den här veckan och ni som följer mina skriverier vet att jag har lediga måndagar. I juletder gör vi nästan alltid en resa in tll Minneapolis, egentligen  till en av de fattigare delarna och mera slummigare områdena i staden.

Sedan 1921 ligger Ingebretsens här. En affär som säljer allt möjligt nordiskt, Nu i juletider en massa julpynt, bordsdukar, elljusstakar, tomar m.m, m.m. Det finns också en musik och bokavdelning och det bästa av allt… en matavdelning!

Så, idag åkte jag och Maken på en måndagsutflykt som hette duga. Solen sken, det var relativt varmt i luften och det var riktigt trevligt att vara ute bara vi två. Vi styrde kosan mot Minneapolis…

image

Det hade gått ett bra tag sedan vi var här senast och det var roligt att titta sig omkring i affären. Julpynten som vi har kändes igen från tidigare år, men okså en del nya hade kommit in.

Jag hittade ett till änglaspel som jag köpte som använder ett värmeljus istället för de långa ljusen, eftersom de är så svåra att få tag på här. Jag  hittade också en jul CD med Christer Sjögren, som jag visserligne redan hade i kassettform, så den har några år på nacken… Dock hamnade den i korgen också. En degsporre hittade jag, vilket är ngt som inte går att få tag på här och jag har alltid använt en pizakniv ( hjul?) istället och den hamnade också ner i kundkorgen.

Efter avslutat verk på pyntsidan styrde  vi kosan mot matsidan och… Hittade en massa delikatesser! Det blev en hel del som åkte ner i kundkorgen: Kalles Kaviar, Panda Lakrikts, Matjes senapssill, Ekströms vanlijsås, Daim, Dumle, Bilar,  Marie kex,svart vinbärssaft för  glögg osv…

image

Efter att vi betalat var det ett nöjt par som styrde kosan mot favoritrestaurangen för att intaga en god lunch på tu man hand. Det blev en finifin måndag!

( Gissa om barnen var glada när de kom hem till Marie Kex och Daim efter skolan idag…?!)

4 reaktioner på ”Måndagsutflykt

Kommentera

