Hårkokt ägg- 72 kalorier….

image

Kaloriräknandet påbörjades åter idag. Äggen kokades igår kväll, den hemgjorda yoghurten har mycket mindre  mängd socker än den inhandlade i matbutiken och nu är det grönsaker och frukt som gäller. Så mycket som möjligt. Allt som jag dricker skall vara utan kalorier, det blir mest vatten/mineralvatten och ngn enstaka Diet Coke ( Läs: Coca Cola Light). Allt bröd, pasta, ris, bullor, bakelser och potatis är nu uteslutet och vikten som skall bort är 10 kg. Allt jag stoppar i mig loggas in på min mobil, även de promenader som nu skall tas dagligen.

OM motivationen hålls uppe, borde jag gå ner runt 1 kg. i veckan, vilket den äkta läkarmaken är nöjd med. Inte gå ner i vikt för snabbt, då kommer den bara tillbaka lika snabbt och det är hälsosammare för kroppen att gå ner i vikt  långsamt. Alltså, vi får se…

För två år sean gjorde jag samma sak och gick ner samma 10 kg, men var mycket nöjd med slutresultatet. Nu har jag ju då förstås lagt på de där kilona igen, men åtminstone är jag inte  tyngre, utan väger samma mängd som jag gjorde för två år sedan.

Frustrerande detta med vikten när man kommit upp i denna 40 års ålder. Kilona bara kryper på, fast man försöker tänka på vad man äter, men inte banta. Dock får jag bara trösta mig med att vi är många som brottas med vikten i den här åldern. Speciellt vi kvinnor är bra på att lägga på hullet, men hur skall man göra för att hålla vikten borta efter att man gått ner de där 10 kilona igen. Banta ständigt och för jämnan blir alldleles för tråkigt och jobbigt i längden. Mat är ju gott!

Samtidigt får man vara glad och tacksam över att man är överviktig, inte fet som Makens patient som vägde 150 kg i natt. Det är ju inte heller bra.

Nu gäller det då att hålla motivationen och humöret uppe och se hur detta skall gå…

2 reaktioner på ”Hårkokt ägg- 72 kalorier….

  1. Monica

    Intressant. Vi följs lite åt du o jag..utan att veta om det. Jag gjorde ungefär samtidigt som dig sist en liknande resa. Nu påbörjades den 1.1 hålla onödigt socker bort. Så få se.. Vi får peppa varandra! 🙂 Lycka till.

    Gilla

Kommentera

