Bananagrams

image

Det är ganska lustigt eentligen. Jag  bloggar, tycker om ord, älskar att skriva,  men är urusel på att lösa korsord och ordlekar! Till julen fick Sonene ett spel som heter Bananagrams och det handlar alltså om att sätta ihop bokstäver till ord och sätta ihop så många korsord som möjligt.

Jag spelade med honom och Lillasyster  ikväll och naturligtvis vann han! Jag hade inte en chans. Självklart  är spelet på engelska,  vilket  för mig är ett handikapp, trots att jag vid det här laget tycker att jag  behärskar språket. Dock inte när det kommer till att bygga ord tydligen!

Eftersom det är fyra års åldersskillnad mellan barnen, var det förstås rätt svårt för Lillasyster att hänga med i storabrors fart. Ordbyggandet skall skes på tid och detta älskar Stoabror förstås. Att klå syrran på detta  sätt är ju förstås en storabrors dröm!

Jag lämnade mina bokstäver en stund och gick över henne till henes plats och hjälpte henne en bit på vägen. Hon hade ett riktigt fint urval av både vokaler och konsonanter, och när jag lade ut dem på bordet och rätt väg också, började hon  se en hel massa ord och det gick lättare för henne.

Ikväll  hann vi inte med en revansch Lillasyster och jag, men en annan kväll så…

2 reaktioner på ”Bananagrams

  1. Monica

    Der där är faktiskt ett intressant spel, men jag är ingen hejare heller på det. Här hos oss heter spelet Alfapet. Bordsspel i sigär skoj, senaste tiden har det varit monopol samt ”vem är vem” som varit på tapeten här.

    Gilla

    1. Vem är vem? spelet var roligt när barnen var yngre, vi har te.x en version med bilarna från filmen Bilar, men nu har de blivit för stora för det. Sonen tycker om spel som Monopol och Risk nu. Mycket stragei, inte ngt som maman i huset är bra på precis…

      Gilla

Kommentera

