Äntligen!

Varje gång vi har varit hemma i Jakobstad på sommarvistelse ( och ngn enstaka vinter) har jag bett mamm att koka vissa speciella  rätter. Rätter som jag tyckte speciellt om som barn och som bara hon kan få att smaka  precis på det där rätta sättet. Ni vet det där med mammas kockande!

För några år sedan har jag bett kära mor om att göra korvsås, vilket hon gjorde och jag kommer ihåg att den blev himmelskt god! Den var säkert god, men det var så längesedan jag hade ätit den också, så den smakade extra gott! Mamma udnrade om jag inte själv kan få tag på korv här på andra sidan Potten och koka till en korvsås och jag bekände att jag verkligen inte behärskar att koka ihop en fint tjock sås utan klimpar och perfekt kryddad.

Varpå hon gav mig några tips och uppmanade mig att börja på att öva….

image

Sagt och gjort, detta var för några år sedan. På bilden ovan ser du kvällens korvsås och jag måste säga att jag var nöjd med den! Slät och fin och precis lagom tjock, redd med mjöl. Potatisen som syns mitt i stekpannan satte jag i för att försöka suga upp det extra saltet som jag lade it. Det blev en aning för saltande, men annars var jag helnöjd!

Så, nu kan jag alltså knåpa ihop mina egena korvsåser, fast jag gissar att mamma får ändå bistå med en nästa gång vi är på besök…

4 reaktioner på ”Äntligen!

  1. ogamotoga

    Mumsigt! Och det med att lägga i en potatis för att suga upp salt, det var nytt för mig, aldrig hört talas om. 😊 Tänk vad mycket nytt man lär sig av andra bloggare. Men fungerar det? 😄 Ha en bra dag. ☺

    Gilla

Kommentera

