Politiskt? Nej, icke…

Måste säga att jag tog full fördel av denna underbara teknink idag! Här satt jag, i mitt sovrum, flera tusen kilomter från Globen i Sthlm. Den lokala tiden var 14.30 och jag tittade på ESC i DIREKTsändning med hjälp av SVTPlay. Alltså! På samma gång fick jag ju då berätta åt Lillasyster och Sonen vad detta ESC är för ngt och vad det handlar om och varför det är så bra och…ja, varför ÄR ESC så lockande egentligen?

Kanske är det hela konceptet?

Tyckte det fans många bra låtar och som alltid många mindre bra. Det som jag faktiskt är mera besviken på att det läggs så stor vikt på själva SHOWEN och inte så mycket på sjungandet och musiken! Det är datagrafik och det är lampor som blinkar och mönster på scenen, karlar i burar och folk som gör häftiga trick på ringar  som under Israels bidrag. Skickligt? Oh, ja, men hör mycket bättre hemma på cirkus!  Det är SÅNGEN jag vill lyssna till och artisten jag vill fokusera på, inte allt det där extra! Gammaldags? Jag? Ja, säkert, men det står jag för!

Favoriterna då? Jo, faktiskt Frans från Sverige. Inte egentligen sången, den blir lite tjatig, men hans framförande var fantastiskt! Här står en tonåring i vanliga kläder, inga dansare i bakgrunden, endast några ord i guld bakom honom och han sjunger rakt ur hjärtat! Australien var också bra. En otrolig röst, vackra kläder och ett enkelt men vackert nummer. Och att sitta och sjunga på det där viset är inte lätt! Prova får ni se! Imponerande!  Och Bulgariens låt tyckte jag också om. Hon hade ett sött leende och fast scenen flimarade och hon hade väldigt intressant scenkläder, kunde man ändå urskilja låten.

Så, jag och Lillasyster tittade på nästan alla låtarna i direktsändning, men stängde sedan av när röstandet tog vid. Ville verkligen inte höra och se Justin Timberlake!

Medan jag sprang runt med hussysslor fick jag SMS av min kära kusin i Sverige som meddelade att röstandet var halvvägs och att Australien såg ut att vinna överlägset. Vi fortsatte att chatta lite fram och tillbaka och mitt i allat skrev hon att det var klart och  att UKRAINA hade vunnit med låten 1944! Jag sprang direkt till min iPad och kopplade upp igen. Jodå, så var fallet och vi chattade lite mera, båda helt chockade!

OK, gott folk, nu blev jag nästan arg! Alltså, här är allt detta vackra prat om  Come  together och musik förenar och bla, bla, bla och sedan vinner en sång som är politiskt inriktad framröstad av tittarna?! Äsch, vad arg och besviken jag blev!! Åtminstone när Concita Wurst vann för några år seddan kunde ju hen sjunga! Låten var mäktig och bra ävenom hen verkligen fick diskussionerna igång om politik och annat.

Men nu blev detta verkligen en gnällblogg, vilka jag försöker undvika. Vad tycker ni andra? Vann rätt låt?

Själv var jag mera nöjd och imponerad av dagens teknik än ngt annat! Och Sverige, otroligt fint evenmang igen! Proffsiga programledare, verkade väl organiserat, roliga skämt och påfund etc, etc. Högsta betyg! Och i och med Ukrainas vinst får nu då Sverige och Norden en paus från att vara värdar för ESC, för jag kan tänka mig att hela kalaset kostar en smula…!

4 reaktioner på ”Politiskt? Nej, icke…

  1. Jag orkade inte se finalen till slut utan gick och lade mig innan omröstningen. Men jag är inte ett dugg förvånad över resultatet. På det där viset har det varit långa tider. Det är alltid politiken som avgör. Grannländer röstar i ur och skur på varandra, oberoende om låten är värd att rösta på eller inte.
    En tid i mitt liv var Esc allt för mig. Idag säger jag bara gäsp. Jag orkar inte bry mig längre då jag vet att musiken inte i grund och botten har någon betydelse.
    Förresten läste jag i dag i tidningen att Schlagerfesten kanske blir global. Man funderar på att i framtiden ordna eurovision, asiavision och anericavision med gemensam final.
    Ingenting är längre som förr..

    Liked by 1 person

    1. Bättre var det verkligen förr! Jag följde med ESC troget som barn/tonåring! Bäst var det förstås 1984 när Herreys vann!
      Och då var det inte så mycket show heller, utan det var låten som var viktig! Dessutom fanns det ju en livs levande orkester med kapellmästare!
      Fast eftersom jag var så mycket yngre då, lade jag nog inte märke till politiken. Kan tänka mig att den existerade redan då… Jag kommer nog att titta nästa år igen. Speciellt nu när jag kan via nätet! 😃

      Liked by 1 person

      1. Ja det var verkligen bättre förr. Säkerligen kommer jag att titta i nästa år igen jag med, men intresset är inte längre vad det brukar vara. Men kul att tekniken numera möjliggör att man kan titta även när man som du, befinner sig på ”andra sidan potten”. 😊

        Liked by 1 person

Kommentera

