Hux flux! 


Ni vet när livet tar över och man springer hit och dit med allt sitt och sina bestyr och våren övergår till sommar och naturen gör som den skall  och förväntas göra. 

Detta uppräckte jag  tidigare idag när jag befann mig ute snabbt  en sväng på framsidan av huset och råkade som hastigast titta på nyponrosen… Som är alltså helt full med rosa knoppar som kommer att spricka ut vilken dag som helst! 

Häftigt! Roligt! Och hoppas att det går vägen. Att jag är så glad över detta beror på att nyponrosen senaste sommar hade blivit attackerad av ngn slags skalbagge som åt upp bladen på den! Stora, fula hål i bladen bildades, men vi såg aldrig djuren! Frågade blomexperten Svärmor vad hon rekommenderade och efter det spenderade jag ca.10 min varje  kväll ute hos sagda nyponros. Jag hade i min lilla hand mitt vapen! En sprayflaska fylld med vatten och lite diskmedel. Jag sprutade detta på hela busken och efter några veckor försvann ju inte hålen på bladen förstås, men nya, friska blad utvecklades som dessutom förblev orörda! Jag var mer än nöjd förstås och nu  återstår att se vad som kommer att hända denna sommar. Blir det att ta till vapnet igen månntro…? 

Kommentera

