Dagsutflykter

Som jag skrev i ett tidigare inlägg blev det en del dagsutflykter medan  SysterYster med familj var här. Vi åkte bl.a till Barnmuseet i St.Paul förra helgen och det blev en bra utflykt, fast jag var väldigt besviken på själva museet.

Det är nämligen så att det är under renovering och förstoring och då jag sökte upp info på nätet om museet  ( eftersom vi inte varit där på evigheter med våra barn!), stod det ingenting om renoveringen! Jag reagerade på att inträdet hade sänkts, men det stod inte varför någonstans, alltså tog jag det för givet att det hade bestämts att det skulle vara billigare för barnfamjer att besöka denna häftiga, stora lekplats för barn.

För  det är just detta som är poängen med detta museum. Inga tråkiga glasmontrar  för barn att gå och titta i, utan konkreta leksaker att leka och upptäcka med. Att lära sig vad som händer genom lek helt enkelt.

Men, men…När vi kom fram visade  det sig att flera av rummen var stängda och under renovering och museet var inte alls lika stort som det hade varit. Om en månad ungefär kommer de nya utrymmena att öppnas och då stängs de gamla för renovering. På detta sätt kan museet hållas öppet under renoveringen med sänkt biljettpris.

Jag var förstås besviken, men SysterYster påminde mig om att hennes  barn verkligen inte hade ngn aning om vad som var stängt och trots att vissa av rummen var stängda fanns det ändå en hel del att göra, testa, se på och upptäcka. Och det stämde ju.

image

Dottern och  Kusinen gömde sig i jättelika hjälmar i byggrummet.

image

Genom att hålla i varandra  lyckades SysterYster med barn och min Dotter att göra ett jättelikt monster på filmduken framför sig i det nya Digirummet. Det var verligen rätt häftigt!

Helgen före Barnmuseet åkte vi till ett av Minnesotas två djurparker, Como Zoo  också i St.Paul Detta blev också en riktigt lyckad utfärd och det var inte för hett eller regnade, vilket  ju alltid är  trevligt när man skal vistas ute.

Denna djurpark är inte lika stor som Minnesota Zoo, men med 6 st. Barn i släptåg tyckte alla föräldrar att detta blev ett bra utflyktsmål det också. Vi hamnade nästan direkt vi kom dit på en presentation om sengångare ( sloth på engelska) och detta blev höjdpunkten direkt både för Svågern och mig. Flickan som berättade var kunnig och intressant att lyssna till.

image

I bilden ovan lät hon sengångaren klättra upp i trädet igen efter att ha börjat presentationen med att hålla den.

image

Sjölejonet Sparky underhöll som alltid. Sparky är en institution vid Como Zoo och detta sjölejon är nu det sjunde i ordningen som gör showern. Hennes riktiga namn är egentligen Zoobie, och hon har just börjat träna inför showen och har ofta sin egen vilja. Dock tyckte jag att hon klarade sig riktigt bra!

image

När vi gick in till girafferna visade sig att vi fick gå ut rätt snabbt! Lillasyster började nämligen klia i ögonen och fick en aningen tungt att andas. Vi visste redan att hon var allergisk mot hästar, men det verkar gälla andra klövdjur också. Hon hann ta sig en snabb titt på den ståtliga giraffen i alla fall och sedan fick vi gå ut igen.

Dagen på djurparken blev så där lagom lång och jag tror att alla var klara att åka när det var dags. Lillaysster som älskar djur, skulle gärna ha stannat längre, men vi får väl åka tillbaka en annan gång i sommar istället.

Vi avslutade besöket på djurparken på den fina, restaurerade karusellen och det var ju verkligen roligt. Karusellen är just över 100 år gammal, vilket  i detta land är lastgammalt! Barnen njöt i stora drag!

image image

Vi gjorde flera andra dagsutflykter också och mycket simning blev det ju förstås också. Nu är det roliga slut och SysterYster med familj är nu hema i Finland igen, lagom i tid för midsommarfirandet!

4 reaktioner på ”Dagsutflykter

  1. ogamotoga

    Vilka trevliga utflykter ni gjort. Jag blev ju helt lyrisk när jag såg karusellen … faktiskt så brukar jag åka sådana så fort jag får chansen. 😆

    Gilla

Kommentera

