Hösttecken

Det är varmt och vackert och solen lyser. Idag var det uppemot trettio grader igen, men ljuvligt varmt, inte hett, eftersom fukten i luften var så låg. Det är svårt att tänka sig att det faktiskt lider mot höst, men idag när jag tog mig en titt runtom på gården, kunde jag lugnt konstatera att visst går vi mot höst ändå, ävenom jag inte riktigt är redo för detta…ännu.

image

I blomrabatten framför vårt hem blommar nu de första höstblommorna på våra krysantemum plantor. Vackra med guloranga blommor som matchar höstens färger.

image

Tomaterna mognar nu dagligen och en av tomatplantorna börjar vara vissen och helt färdig. Ikväll skördade jag dessa små tomater ovan  som kallas  för svarta körsbärstomater. Har aldrig odlat dem förut, men Maken ville prova på dem, så han köpte plantan i våras. Tomatern är riktigt söta och goda och har definitivt en lite mera fyllig smak än vanliga körsbärstomater. Förutom att jag fick plocka dessa ikväll, var också två stora tomater mogna och flera, helt vanliga röda körsbärstomater mogna.

Som sagt, sakta men säkert, så är hösten på intågande. Fyra veckor kvar tills skola och jobb tar vid… Otroligt hur denna sommar har rusat förbi! Var det inte just som SysterYster med familj var här…?!

6 reaktioner på ”Hösttecken

  1. ogamotoga

    Gaahhh … inte höst ännu! Fast det är känsla av den här också, inte alls redo. Men iof sig, då kanske tiden går snabbare för mig, för min provflytt till Spanien 😀 .

    Liked by 1 person

  2. Monica

    Jaa-a sommaren gick så snabbt. Här börjar skolorna om en vecka. Om en vecka!….Huh! Jag är ju inte alls beredd…Men man blir nog snabbt van igen, som tur är! Vardag är vardag på gott och ont!

    Gilla

Kommentera

