Hjälp! Squashen tar över!

image

Jag var just ute i hettan. Tog en liten svängom till mitt nya trädgårdsland för att se hur  där stod till. Jodå, som ni kan se har det hänt en del de senaste fem veckorna! Squashen tar nästan helt över hela landet och bara växer och växer. Fast ännu finns inga blommor på plantan, endast de stora gröna bladen som ses i förgrunden.

Strax bakom växer och frodas  plantan som skall ge oss vattenmeloner. Ja, eller så hade jag tänkt, men vi får ju se om dessa hinner utvecklas. Det finns flera trevliga,  gula, små blommor på plantan, så om det vill sig kanske vi hinner få några vattenmeloner innan frosten sätter till. Någon squashbloma har jag som sagt inte sett till ännu, så vi får se hur det blir med den saken….

Eftersom jag ändå var ute i hettan tittade jag till mina andra telningar, nämligen jordgubbarna.

image

De mår riktigt bra de med. Hittills har vi inte plockat och ätit så många, kanske fyra totalt, men det blommas för fullt och nya stjälkar med nya små plantor växer ut, alltså kan jag lugnt och glatt konstatera att vi förhoppningsvis får bra med jordgubbar nästa sommar. Skall nog tag reda på om jag kanske behöver täcka dessa över vintern. Senaste vinter var ju inte SÅ kall, men ibland kan det bli rätt långt över -30 i några dagar där mitt i januari, så då kanske det skulle vara bra om rötterna är skyddade. Någon som vet?

Men, men, dagens plikter med tvätt och städning kallar, så  det är nog bäst att jag sätter punkt här. Återkommer….

2 reaktioner på ”Hjälp! Squashen tar över!

Kommentera

