Ute på förmiddagspromenad

Det är många joggare i vårt område.  Flera av ‘stanna-hemma-mammorna joggar tillsammans och det skall vara det senaste som gäller. Allt från skor till kläder skall sitta rätt och så skall mobilen befinna sig i ett band kring armen. Håret skall vara uppsatt i en snygg hästsvans och så skall man vara med i flera olika tävlingar under sommaren… ( Märks det att jag inte tillhör denna grupp…?! )

Till och med SysterYster kommenterade detta när hon och hennes familj var på besök i juni. Hon sade också att hon kan se en markant förändring i mängden av människor som nu är ute och går, joggar, motionerar på ett eller annat sätt jämfört med då hon var här första gången på 1995 då Maken och jag gifte oss. Jag tror hon har rätt. Budskapet om den farliga boven i dramat, fetman i Amerika, har gått hem i stora kretsar. SysterYster märkte också en förändring i att hon inte såg lika många stora Amerikaner som hon sett under tidigare besök. Detta är ju väldigt bra! Nu finns det ju förstås andra länder som också lider av samma problem, men eftersom detta samhället är byggt kring bilen och det är landet som jag bor i, ligger ämnet mig rätt vamt om hjärtat.

Själv var jag alltså just ute på en lite nmorgonpromenad. Detta har liksom fallit i glömska hos mig sedan jag började gå regelbundet på Zumba- hur mycket jag älskar att vara ute och gå. Springa/jogga tycker jag verkligen inte om. Jag flåsar och stånkar och verkar inte få andningen att stämman med stegen. På grund av detta föredrar jag att gå. Eftersom vi har hund borde det ju vara en självklar sak att sätta kopplet på hunden och komma iväg! Måste verkligen  bli ändring på detta!

Medan Lilly hunden och jag var ute på vår lilla promenad såg vi detta:

image

Mycket smart! Det har tydligen installerats dessa ‘dog waste stations‘ lite här och var runt i området och det är verkligen bra! Vårt område har nämligen en sida på Facebook och på denna hade det klagats tidigare i somras på hundägare som inte  plockar upp efter sina jyckar. Nu finns det inga ursäkter längre, utan nu är det bara att gå fram till denna lilla station, ta ut en svart plastpåse, plocka upp efter hunden och kasta i soptunnan som också finns tillgänglig. Slutet gott allting gott får man hoppas och inga flera klagomål förhoppningsvis.

Något som vi också såg var dessa förrädiska blommor:

image

Jag  skrev om dem för ett år sedan ocså. Det heter Ragweed på engelska och jag är allergisk mot dem! Aldrig varit allergisk förut, men eftersom vi har fullt av dem kring dammarna i området, har min kropp tydligen börjat reagera mot dem. Alltså, jag borde inte klaga, antihistaminen som jag nu tar dagligen under denna månad är fantastisk och gör så att inte ögonen rinner och näsan kliar och gör ont, men ändå… Lite måste jag nog gnälla ändå! Tack och lova har jag inte andra alleriger, så det är väl bara att stå ut de här veckorna i augusti och september när det blommas som värst!

2 reaktioner på ”Ute på förmiddagspromenad

  1. Jo, det joggas en hel del härikring också. I färgglada specialplagg med appar i mobilen och rutter som läggs ut på facebook, gärna i kombination med selfisar på ett svettigt ansikte 🙂 Själv motionerar jag mest i form av trädgårdsarbete.

    Gilla

    1. Trädgårdsarbete är nog att föredra, helt klart! Själv trivs jag ypperligt med Zumba. Ett härligt sätt att motionera! Det där med svettiga ansikten på sociala medier har jag inte riktigt förstått mig på…

      Gilla

Kommentera

