Bråda dagar

image

Det är bråda dagar som gäller hos oss just nu. Eller mera för mig än för barnen. När vi satt och väntade på ett bord på en pizzeria under minisemestern i söndags kollade Maken e posten. Där fanns ett kort, koncist och sorgligt meddelande från min mamma. Min mormor ( mommo, som vi säger i Jakobstadstrakten.) har gått bort. Inte helt oväntat, men ändå…

Vi fortsatte semestern. Jag skrev ett kort meddelande tillbaka till mamma på hotellrummet efter att barnen hade gått och lagt sig.

Vi hade haft en fina utflykter  bring Duluth på söndagen. På förmiddagen hade vi åkt med en färja och gjort en guidad rundtur på Övre Sjön. Det njöts i stora drag!

image

image

Efter lunch åkte vi norrut längs den Norra kusten vid Övre Sjön och tog oss till Minnesotas äldsta fyr, The Split Rock Lighthouse. 

image

Denna fyr var i bruk mellan åren 1910 och 1969. Nu är den ett museum och hålls i fint skick. Då vi var på besök i söndags berättade guiden att de hade haft 1300 besökare den dagen. Dagen före, på lördagen hade de uppnått 1900 besökare!

image

Maken och jag poserade på stranden nedanför fyren. För 21 år sedan befann vi oss på precis samma ställe, då som nygifta på smekmånad.

image

Då fanns inte det här gänget!

image

Trappan med de 172 stegen som tar dig ner till stranden nedanför fyren. Det var betydligt lättare att springa nerför dessa trappor än upp, kan jag lova!

Efter dessa två fina utflykter fick vi alltså reda på att min mommo hade gått bort, barnens stora mommo. Det blev lite mera dämpad stämning hos den annars så nöjda och glada familjen…

På måndagen tog vi det lugnt på förmiddagen, lite shopping hann vi med och Maken och Sonen tog sig till ett fartygsmuseum som visade sig väldigt intressant. Vi hade redan beställt bord på en restaurang som rekommenderats till oss, The Scenic Café.

image

image

OK, jag måste  säga att jag nog inte alls var så imponerad av denna byggnad när vi först kom…

image

Men titta vad jag beställde till lunch… En riktigt, äkta  räksmörgås! Och på menyn stod det räksmörgås dessutom, på svenska! Det serverades också andra rätter på andra språk, bl.a isländska.

Riktigt god lunch fick vi och sedan blev det att styra kosan söderut och hemåt till Minneapolis igen.

För igår, på tisdagen började höstterminen och skolan igen!

image

Lillasyster, nu åtta år, började på trean i en ny skola.

Sedan åkte Dottern iväg. Nu har hon bara två år kvar i high School och ville absolut inte ha sin bild tagen.

image

Sonen, nu tolv och ett halvt, börjar på sjuan och ville inte heller vara med på bild.

Skolstarten har gått bra hittills och medan barnens har varit i skolan har jag bl.a köpt flygbiljetter! På lördag bär det nämligen av hem till Finland på en veckas snabbvisit för att vara med på mommos begravning. Det fanns fyra biljetter kvar med flygbolaget som vi vanligtvis anlitar och jag köpte en av dem. Vi har aldrig bokat flygbiljetter endast fyra dagar före avresan hemåt förut, så visst känns det en aning märkligt måste jag säga. Förra helgen spenderade jag med familjen i norra Minnesota, den här helgen flyger jag över halva världen för att tillbringa en vecka  med mera familj och släktingar. Nog är livet bra märkligt ibland!

Idag har jag packat, vilket är väldigt lätt för endast lilla mig! Dessutom har jag satt höstkläderna i kappsäcken, medan vi fortfarande springer omkring i sommarkläder.

Som sagt, livet har bråttom just nu. Jag slutar inte blogga, men övergiver den för tillfället. Bara om ni undrar… På återkommande inom en snar framtid…

 

6 reaktioner på ”Bråda dagar

Kommentera

