Arg, besviken och shockad- för att uttrycka mig milt!

Här på andra sidan Potten är det Donald Trump och hemma i Finland är det Sannfinländarna som stökar till det! Hela kvällen har jag läst och läst på nätet om att vården i Finland inte längre behöver erbjudas på båda språken i Finland! Men  vad i hela världens tider tänker regeringen med? Lilltårna?? Svenskan och finskan har, enligt Finlands grundlag, SAMMA rättigheter eftersom de båda är OFFICIELLA språk i Finland och nu skall detta helt enkelt bara skrivas om…?!

Det kan ju hända att jag fått det hela om bakfoten, förstått ngt fel, men då får ni rätta mig kära läsare, som är mera insatta.

Skrev till President Sauli Niinistö gjorde jag, liksom många andra har gjort. vi får ju se om vi kommer någonvart, eller om detta faktiskt kommer att bli det nya Finland.

Det är en sorgens dag för Finland och finländarna som valt en sådan regering. Vi får ju hoppas att Presidenten vill värna om landets BÅDA språk!

Om några veckor tar Trump över rodret här på andra sidan Potten. jag lär skall återkomma med liknande skit…

8 reaktioner på ”Arg, besviken och shockad- för att uttrycka mig milt!

  1. Det är ju fråga om att få vård på sitt eget modersmål som saken gäller denna gång. Vi tror inte att vi med svenska som modersmål kan få svensk service på helfinska sjukhuset i Seinäjoki. Därför kämpar ”vi” hårt för omfattande jour på Vasa centralsjukhus som är tvåspråkigt. Också jag skrev till presidenten i går och vädjade att han inte stadfäster en lag som är mot grundlagen och språklagen i Finland.

    Gilla

  2. Monica

    Man kan inte förstå hur nåt sådant här inträffar idagens Finland. Man blir frustrerad och arg. Själv skrev också jag brev åt presidenten och hoppas att de märker att detta kan inte funka i längden. Man vet inte vad följande steg är ifall de inte tar sitt förnuft till fånga.. Det är säkert som du säger att du kommer att skriva flera gånger om dylika saker men från er sida av världen.

    Gilla

Kommentera

