Fiona relaxar!

image

Ingen kan relaxa som en 4 månaders valp! Här ligger Fiona i armarna på Maken på nyårsaftonen och drömmer så djupt att tungan sticker ut! Ganska härlig bild egentligen!

Fast, nu var det faktiskt ordet  relaxa som jag skule skriva om! Första gången jag stötte på detta ord i svenskan, kommer inte ens ihåg var, men måste säga att jag tyckte det var ganska knäppt! Tog mig till och med en stund att lista ut vad som menades! Vad då relaxa?!

Som svenskspråkig i engelskspråkigt  land håller jag hårt på  att hålla svenskan svensk och inte blanda in så mycket engelska i svenskan hela tiden! Igår kväll satt jag med nosen långt ner i en jultidning  som kära mor hade skickat åt mig på svenska och vad stod det på pärmen? Jo, det pratades om DIY projekt??!! Och sedan hade det översätts inom parentes vad DIY betyder så att läsare skulle förstå vad som menades! Vadå DIY?! Vad är det för fel på det fantastiska ordet PYSSEL?!

Nåja, detta om detta… Tillräckligt med gnäll för denna soliga, men bittert kalla tisdagseftermiddag.

4 reaktioner på ”Fiona relaxar!

Kommentera

