Hett och kryddat

image

Kylan håller i sig, men vi går långsamt, långsamt mot varmare temperaturer.  Så här i januarikylan tycker jag om att sätta en stor kastrull på spisen med en god chili i den. Jag  är ganska säker på att jag har bloggat om denna utsökta maträtt förut, men nu tänkte jag faktiskt skriva om den igen!

I detta recept som jag har i en av mina kokböcker skall det vara annat än bara konserverade tomater och kött. Jag är nämligen inte så förtjust i bara tomater och kött! Vill gärna ha lite annat också.

I detta recept ingår det en hel del bönor också, tre olika sorter faktiskt, Enligt Googles översättning är det kidneybönor, kikärtor och svarta bönor. Sedan skall det i två stora burkar skurna tomater och en burk tomatsås. Den malda kalkonen steks med lök innan den sätt ner i den stoa kastrullen med de olika bönsorterna och tomaterna. Sedan tilläggs några teskedar chilipeppar och gärna tabascosås om man så vill.

Sedan kokas allting  länge, gärna en timme eller två på låg värme. Ju längre, desto godare. Till kvällens middag lade jag igång chilin kl.15, men vi åt inte förrän kl.17.30. Gott, gott blev det!   🙂

 

2 reaktioner på ”Hett och kryddat

  1. Monica

    Låter intressant. Man kan säkert variera olika köttsorter för att få variation. Ser gottan ut! Äter nu nåt till detta eller är det som en gryta?

    Gilla

    1. Chili är en gryta som traditionellt har tomat och malet kött i sig. Men ja, man kan ju variera hur man vill. Detta recept använder malen, stekt kalkon, vilket tillför mindre fett i grytan och så tre olika sorters bönor, vilka bidrar med både fiber och protein och inte bara tomat. Man kan servera varma ostmörgåsar med om man vill eller jag gjorde majsbröd till, vilket är rätt vanligt. En sallad passar också bra med. (Dock serveras denna gryta INTE över den finska, kokta potatisen! 😉 )

      Gilla

Kommentera

