Lördagsvärme

Meterologerna hade utlovat den varmaste dagen i Minneapolis trakten hittills i år och visst anlände den! Dock tog det ett bra tag innan vi äntligen nådde 20 graders värme och kunde duka bordet utomhus för att äta middag för första gången där i år. Klockan var nämligen runt 18 på kvällen när vi äntligen uppnådde den utlovade värmen och fick njuta av den i några timmar innan solen gick och lade sig…

Efter middagen utomhus hann jag ta en snabb titt på mitt ettåriga jordgubbsland innan mörkret sänkte sig vid 19.30 tiden och se, mina jordgubbar verkar ha överlevt vintern! Härligt! Nu har vi ju faktiskt haft en väldigt mild vinter, men i december hade vi en ordentlig köldknäpp strax före julen, med ett väldigt tunt snötäcke och jag var rädd att mina stackars nya jordgubbar skulle förfrysa sig! Tydligen räckte snötäcket till ändå, och så var det ju inte smällkallt i så många dagar.

Nu kommer jordgubbarna redan upp  ur jorden och vi kan faktiskt ha frostnätter  ännu, så ni som odlat jordgubbar förut, behöver jag springa ut med  gamla handdukar för att täcka dem över natten ifall frost utlovas? Hur härdiga är dessa gubbar? Inkommande måndag har det utlovats några cm. snö, vilket nog kommer att smälta direkt eftersom det varit så varmt ikväll, men i alla fall. Jag vill ju inte att dessa små, söta blad, skall förfrysa sig!

Efter mörkrets inbrott satt både jag och Lillasyster ute på verandan forfarande och njöt i värmen med tänt ljus och varsin god bok.

Bara bra, men hemma bäst kan man lugnt säga!

 

2 reaktioner på ”Lördagsvärme

    1. Tack! Vårt möblemang börjar bli en aning slitet, efter sju års användning, men ännu behöver det inte ersättas. Jag kan lugna dig med att vi fått snö ikväll och verklgien inte åt middag ute! Tvära kast i vädret hos oss!

      Gilla

Kommentera

