Firat!

Så är hon då 17 år! Dottern! Född en het vårdag på 2000 och fyllde alltså hela 17 år i lördags när det var ruggigt, kallt och regnigt! Raka motsatsen till hennes första dag  här på jorden!

Fotot ovan visar frukosten som Maken bjöd Dottern och hela familjen på när vi vaknade. En rostad brödskiva med stekt skinka, ett stekt ägg och sedan Hollandäs sås ovanpå. Mums! Dottern var nöjd. En bättre början på födelsedagen kunde hon inte tänka sig. Som brukligt är här fick hon snällt vänta på presenter. Sång på sängen med presenter är inte ngt som vi har tagit till oss, utan följer den mera amerikanska traditionen med presenter på kvälen tillsammans med tårtan.

Eftermiddagen tillbringades i pluggandes tecken och mellan varven fyllde och dekorerade Dottern sin egen tårta. Hon ville ha finländsk, traditionell gräddtårta, så på fredagskvällen hade jag bakat svamptårtan och på lördagseftermiddagen skötte Dottern om resten enligt eget utsagt önskemål.

Så här fint blev mästerverket!

På kvällskvisten bytte vi ala kläder, klämde in oss i den jättestora bilen oh åkte iväg till den italienska restaurangen i vår förort. Denna restaurang är en av Dotterns absoluta favoriter och hon hade bett att få åka dit för att fira hennes födelsedag. Fammo och Faffa kom Också med och vi åt supergott!

Ovan foto på maten som jag beställde. Grillade räkor och lax på en bädd med saffransris. Otroligt mumsigt!

Efter våra utsökta middag åkte vi sedan hem igen då för det där mästerverket till tårta och eventuella presenter. Ni som följer min blogg vet ju att jag hade inhandlat en viss klänning åt den unga damen. Nu hoppades jag bara att jag hade satsat på rätt storlek och att den skulle passa…

Här tar hon ut klänningen ur presentpåsen och inser vad hon får…! Förvåninngen, lyckan och glädjen var total!

Jag hade dessutom gissat rätt på storleken  och den passade- perfekt!

8 reaktioner på ”Firat!

  1. DEN mackan ser mumsig ut, för att inte tala om tårtan 🙂
    Att någon är född 2000 visar hur mycket tiden går och hur ”gammal” man själv är som är född 1962 😀
    Min systers son föddes 1998, så han är liksom född på förra århundradet 😀

    Liked by 1 person

    1. Ja om jag tänker på hur länge jag bott utomlands, numera längre än jag bodde i Jakobstad, känner jag mig urgammal. När jag suckade åt min mamma när jag fyllde 40 sade hon: ja men du har ju minsann gjort ngt med ditt liv! Och så måste man ju nog se det! 😃

      Gilla

  2. Monica

    Grattis till dottern! Vacker tårta oj vacker klänning. Förstår att hon blev både förvånad och glad! 😀 Här har jag en son som också blir 17 år i sommar.. Åren går..

    Liked by 1 person

Kommentera

