Chef salad

Som ju då inte handlar om chefens sallad, utan fritt översatt blir ‘kockens sallad’. 


En sallad som passar utmärkt en väldigt varm, nästan het fredagskväll som denna. Väldigt enkelt. Kockens sallad syftar nämligen på att kocken i köket bestämmer vad som skall finnas i denna sallad. Vanligen börjar kocken i detta hem, alltså undertecknad, med en helt vanlig grönsallad. Kokta, skivade ägg och riven ost hör också till. Sedan går jag igenom kylen för stt se vad vi har för kött som kanske har blivit kvar från andra måltider eller som jag har köpt. Ikväll hade jag grillad, kall kyckling och stekt, kallt bacon att tillgå. Dessa skar jag upp och lade till salladen. Alla ingredienser skall vara kalla. 

Jag tillsätter ingen salladsdressing, utan sätter fram olika sorters dressing. Var och en väljer själv vilken dressing de vill ha på sin sallad.

I förmiddags har jag också lagt ingredienser för honungsbröd i brödmaskinen och serverade  varmt, färskt bröd till den kalla salladen. 

Ett glass kallt vitt vin skulle sitta som pricken över i:et, men tyvärr hade vi inget sådant. Det fick bli kall citronsaft istället och det var gott det med. 

Smaklig måltid! 

Temperaturen stiger

Som vanligt är det tvära väderkast och omslag som gäller här i norra Mellanvädyern. Igår och i torsdags var det varmt och skönt på eftermiddagen med torra, svala vindar och runt +20. Imorse när jag slog upp mina blågrå märktes det genast en förändring i luften. Luften i sovrummet kändes tyngre på ngt sätt. Jag kollade  det utlovade vädret på mobilen och… javisst. Vindarna har svängt och dragit med sig hetare luft söderifrån, vilket innebär att vi idag, den andra juni får sommarens första dag med +31 grader. 

Fram med shortsen och linnet. Så litet som möjligt på kroppen och fönster och dörrar stängs för att ge hemmet en äkta chans att kunna hålla sig så svalt som möjligt  

Nu mitt på eftermiddagen slog luftkonditioneringen på och  själv sitter jag i skuggan ich bloggar. Det blir för hett i solen helt enkelt, fast jag med min finländska uppfostran, nog är och förblir soldyrkare. Dock i lite försiktigare skala när det är över trettio grader och UV halten ligger på hög nivå. Melanom är inget jag vill flörta med minsann. 

En av arbetskamraterna fick den diagnosen i höstas och genomgick en omfattande operation  i axeln för att få bort cancern som till all lycka  inte hade spridit sig till lymfkörtlarna. Dock är ju denna cancerart nog så lömsk, så nu är arbetskamraten extra försiktigt och har på sig långärmat, bredbrättad hatt och solglasögon när hon vistas ute. Hon tycker själv att det är jobbigt stt vistas ute klädd på detta sätt, men vill inte ta några risker 

Alltså tänker jag fortsätta att njuta av min goda bok här i skuggan. Vi hörs gott folk!