Höstgöra

Jag spenderade en stor del av söndagseftermiddagen ute på gården. Hade hoppats komma mig ut lite tidigare medan solen ännu sken, men det var mest mulet när jag äntligen kom ut efter att ha städat upp  efter lunchen och tagit hand om den där tvätten igen. Helt otroligt hur mycket tvätt en familj på fem har!

På alla sociala medier vimlar det av vackra höstbilder och folk reser hit och dit för att fotograferna de vackra, färgsprakande träden och vissa andra ( läs: syster med familj!) befinner sig i södra Europa över höstlovet för att njuta av sol och värme.

Själv sitter jag hemmavid denn helg och har faktiskt varit riktigt produktiv  där ute på gården och får nöja mig med det. Senaste vecka när Herr Frost kom på besök, frös mina tomatplantor, vilket ju var väntat. Idag drog jag upp dem och satte dem i komposten. Komposten i sin  tur behövde röras om och vattnas. Något annat som jag bör ta reda på. Hur ofta behöver denna kompost vattnas under vinterhalvåret. Gissar att en gång i veckan, som jag vattnar just nu, säkert är lite för ofta under kyla och snö. Ännu har vi inte fått ngn jord ur denna kompost, men det förmultnar riktigt bra där långt nere i lådan. Förhoppningsvis har vi egen kompostjord att lägga i trädgårdslandet nästa vår…

Inkommande vecka har barnen då höstlov, men ett mycket kort  sådant. Helt vanlig skola halva veckan och sedan ledigt på torsdagen och fredagen. Inga speciella  planer har vi heller. Det får  bli  staycation för hela slanten. Det går väl mog an det också, men nog är det lite märkligt att vi inte planerat ngn Höstresa detta år….!

Dock är det ngn annan i familjen som skall ut och resa snart. Mera om detta i ett kommande inlägg…

Kommentera

